In Tienen is een geheim genootschap opnieuw actief geworden. Ongeveer tien jaar geleden vonden archeologen sporen van hun mysterieuze cultus. Ontraadsel de Mithrasmysteries en vind het magische voorwerp dat jouw team de hoogste rang in de hiërarchie van de ingewijden geeft.
Schrijf in, zoek mee en win met je team een 'Romeins weekend'!

Mithrasmysteries VI

Op onze vorige wandeling eindigden we aan de graftombe van iemand wiens naam verwijst naar een vochtige plek in het centrum van Tienen. Op deze plek in de schaduw van de suikerfabriek dartelen sportieve waternimfen en kikvorsmannen.
Verlaat het gebouw langs de hoofdingang, steek het parkeerterrein over en volg de straat naar links. Even later komt aan de linkerkant het pad waarlangs lang geleden de beul zich naar zijn gruwelijke werk begaf. Even later kom je aan de rechterkant een bruggetje tegen. Ga erover en volg de straat naar rechts om een blik te werpen op de Gasthuismolen, een vroegere watermolen die voor het eerst vermeld werd in 1282. Keer nu terug en volg de straat die naar de mannelijke tegenhangers van de begijntjes genoemd is.
Let op de vistrappen in de Gete ter hoogte van de volgende brug. Die zijn zo gebouwd dat er altijd voldoende water (80 cm) in de compartimenten blijft, zodat de vismigratie het hele jaar door verzekerd is. Blijf rechtdoor gaan. In deze straat zie je een gevelsteen van de vroegere brouwerij ‘Den Anker’, ingemetseld in de gebouwen van de vroegere brouwerij Vandenschrieck. De sluitsteen van de inrijpoort is waarschijnlijk een oud herbergteken (1760) en toont de symbolen van de brouwers: stinkstok, roerstok en moutschop.
Ga links langs de Driemolenstraat, volg de bocht naar rechts en ga een kort stukje tussen de bomen van de oorspronkelijke vesten. Steek de Sint-Helenavest over en sta even stil bij het mooie gebouwte van de Sint-Helenasluis.
Stuwkleppen op de Borggracht en de Gete zorgen er hier voor dat de stad bij zware regenval tegen wateroverlast wordt beschermd en bij droog weer wordt een voldoende debiet op de Gete geregeld.
Steek de Moespikvest over en volg de Groenstraat tot aan het Groot Begijnhof. Ga rechts van de kerk (of wat daarvan overblijft) en neem het eerste straatje rechts. Huis nr. 42 met zijn korfboogdeurtje geeft nog het best weer hoe het begijnhof er vroeger heeft uitgezien. In het bovenlicht werd het wapenschild van Tienen aangebracht. Weet je waar het wit en het blauw naar verwijzen?
Ga wat verder naar links. Let op nr. 37. Hier was de Heilige-Geesttafel van de Tiense begijnen ondergebracht. De zeventiende-eeuwse gevel bleef grotendeels bewaard. Hij heeft mooie kruisvensters met een natuurstenen middenstijl. Ga verder weer links en nog eens links. Nu bezoeken we de ruïne van de kerk.
De begijnhofkerk wordt ook wel Paterskerk genoemd. Weet je hoe dat komt en om welke paters het hier gaat? In 1976 werd de kerk door brand verwoest. Men probeert de pittoreske ruïne nu in stand te houden. Van de vier gebruikte bouwmaterialen komen er twee steeds terug in de historische gebouwen van de stad. Herken je ze?
Ga bij het verlaten van de kerk naar rechts langs de Berg van Leningstraat (kijk even rechts in het mooie doodlopende straatje). Steek de ringweg over naar de Bostsestraat . Hier stond vroeger de gevangenenpoort. Zo kom je weer aan het water. Onze wandeling zit er weer op.
Voor de volgende etappe moet je in een dorp zijn dat stroomafwaarts langs deze rivier ligt. Je vindt daar ook de resten van een abdij die ‘Maagdendaal’ genoemd werd.
We zijn intussen in de helft van het zoekspel aanbeland. Natuurlijk zou je willen weten waar onze tocht naartoe leidt. Je hebt al heel wat verborgen tips gekregen over die plaats en wat daar staat te gebeuren. Je moet ze alleen maar op de juiste manier combineren. De tips uit de volgende zes etappes zullen het misschien duidelijker maken…
Wat zou je al moeten hebben?
In Mithrasmysterie I kwamen we een krijgshaftige figuur tegen. (7 letters)
In Mithrasmysterie II kwamen we een bepaald natuurelement overvloedig tegen. (5 letters)
In Mithrasmysterie III ging het om een zoet goedje. (6 letters)
In Mithrasmysterie IV ging het om een brullend beest. (5 letters)
In Mithrasmysterie V zochten we een hoog bouwwerk. (5 letters)
En welke vaderlijke figuur had je kunnen tegenkomen in de kerk uit Mithrasmysterie VI? (5 letters)
Bonustip: we hadden het in de zesde etappe ook over een dier zonder poten dat dankzij een speciale trap toch omhoog kan klimmen. (3 letters)
Onthoud deze tips en zoek ook de zes volgende!

Geen opmerkingen: